Beskrivelse og tanker bag kunstværkerne i udstilling A

For en del år siden udstillede den franske maler Albert Bitran i et galleri i Randers, og siden hen på Randers kunstmuseum. Maleren kom fra Clermont Ferrand. Galleriejeren kunne ligesom jeg se og beundre hans kunst. Efter nærmere studier blev jeg i hans bog bekendt med begrebet ” Forme Familiere”, som frit oversat kan tydes til ”kendt form”.

Dette begreb anvendes i maleri A1 – A9.

Min helt egen form

Josef Albers, kendt tysk pioner inden for abstrakt kunst, og som er blevet kendt på sine kvadratiske former. Josef Albers flyttede til Conecticut i USA. Albers  har inspireret mig til  at skabe helt min egen form. Teknikken er inspireret af den italienske vægkunst/bearbejdning ”Stucco lustro”. Mange lag, mellemslibning og lakering giver den særlige finish Samme Josef Albers gav mig initiativet til kunstværkerne A14 – A16.

Disse kvadratiske motiver er kombineret med en grafisk streg, samt nogle cirkler. Billederne kaldes Via Vita, som frit kan oversættes til ”livets vej”. Det er muligt gennem livet at bevæge sig rundt langs stregen, for herefter at stoppe op ved et af livets mellemstationer. Prøv selv at finde en rute der passer dig, og gør dig dine tanker.

Geometriske former

Arbejdet med geometriske former kommer til udtryk i A11 – A13. Et stærkt og klart udtryk med kraftige farver. Teknikken igen under indflydelse af ”Stucco lustro”.

I Tyskland vil man nok udover ”Konkrete Kunst”  kalde disse for ”Moderne Gemälde”.

Det simple er er ikke simpelt

Multikunstneren Charlie Chaplin har udtalt ”Simplicity is not a simpel thing”. A10 er en opstilling bestående af en blikdåse, der har indeholdt ”blånelse” et farvestof, ultramarinblå, der i gamle dage blev blandet med vaskepulver, for at give tøjet en mere hvid karakter. Tænk på Valo.

Den stribede skål er importeret fra Spanien – keramik fra Catalonien. Farverne på maleriet er fri fantasi. Ideen skyldes Vilhelm Lundstrøm.

Per Arnoldi er kendt for kun at bruge primærfarverne, Blå, Rød og gul, i de rette indbyrdes forhold. Dette er en svær øvelse, så det skulle prøves hvilket fremgår af A17 og A18, og derfor kaldes disse for Primary.

Albert Einstein har udtalt ”Gør det så enkelt som muligt, men heller ikke mere end det”.

Blåt i sort

Søren Ryge havde på et tidspunkt en fjernsynsudsendelse om den Færøske kunstner, Trondur Patursson, der brugte meget ultramarinblå og sort i sine farver, hvilket gav mig inspiration til A19 og A20, som forstiller blå øer i det sorte hav.

Englænderne vil nok kalde dette for ”Modern Art” eller ”Original Paintings”.

Trondur Patursson brugte i øvrigt et gammeldags bindemiddel til farvepulver, en emulsion, hvori indgår æg og eller käsein og salmiakspiritus. Denne emulsionsmaling fremhæver farven, men gør den mat.

Ny Konkret Kunst

Det mere genkendelige motiv kommer frem i malerierne A21 – A23. Motivet er hentet fra Frilandsmuseet i Lyngby, nord for København. Motivet er bearbejdet og beskåret, på en måde, så det rette udtryk kommer frem, hvilket jeg kalder ny konkret kunst. Farverne er valgt glade og stærke.

Fordelen ved at male på aluminiumsplade er, at ved at lægge den plant kan man slibe i farvelagene og male indtil man har opnået den dybde i farverne, man ønsker. Mange af malerierne er præget af Per Arnoldis enkle former.

Det smukke gamle træ

Lyset mellem træerne i skoven og stiernes bugtning har givet inspiration til A25 og A26. Dejlige men rolige farver. Dette må siges at være Abstrakt kunst. Det ensomme gamle træ i parken, som jeg håber man bevare.

A24 er ligeledes blevet bearbejdet,på en måde, som kendetegnes af moderne kunst. Når man rejser i udlandet ser man ofte, at træer ikke bare er noget man fælder. Man forsøger, at bevare dem længst muligt. 1000 år gamle Lindetræer findes i  Østrig ved Millstätter See. Træer omkring torve i Frankrig, for eksempel i Grimaud, er afstivet med jern og wire, for at de kan holde så længe som muligt.

Inspiration fra syden

En chartertur med rejseselskabet Aarhus Charter til Zakynthos, gav inspiration fra de mange oliventræer, der findes her, ligesom på mange andre græske øer, og i hele Sydeuropa. Hvert træ med sin særprægede form. – se A28 – A31.

Nok er motiverne bearbejdet, men stadig genkendelige og udført med glade akrylfarver.

Ny Konkret kunst af Ebbe Klausen
Billedkunst af Ebbe Klausen
Malerkunst ny konkret kunst af Ebbe Klausen